Woonwinkels doen het weer goed

Foto: Ikea

Dat het steeds beter gaat met de economie merken nu ook de woonwinkels. Zij zagen in het tweede kwartaal van dit jaar hun omzet stijgen. De consument laat hiermee zien weer vertrouwen te krijgen in de economie.

Woninginrichting krijgt weer aandacht

Op het gebied van woninginrichting is in juni voor bijna 13 procent meer aan spullen verkocht. De woonzaken profiteerden van de aantrekkende woningmarkt. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend. Het is een goed teken dan mensen weer denken aan hun woninginrichting. Of het nu om het inrichten van een nieuw huis gaat of het restylen van hun oude huis, de consument geeft het interieur weer aandacht.

Volgens het CBS hebben Nederlandse winkeliers in juni 4,7 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Het gaat om de grootste omzetgroei voor de detailhandels sinds juli 2008.

Er werden grofweg 5,1 procent meer producten en diensten verkocht, bij prijzen die gemiddeld 0,4 procent lager waren dan een jaar eerder. Wat opvalt is de sterke groei van de verkopen via het internet. Hiermee werd ruim 28 procent meer omzet behaald. Vooral winkels in woninginrichting, drogisterijen en kledingzaken deden in juni goede zaken.

Overigens geldt deze opvallend stijgende lijn niet voor elke branche. Met de voedings- en genotsmiddelenbranche ging het in juni eveneens beter, zij het in mindere mate. De omzet van supermarkten groeide met 3,7 procent, terwijl de omzet van de speciaalzaken iets kromp. Ook verkopers in consumentenelektronica kampten nog met een klein omzetverlies, net als de winkels in huishoudelijke artikelen.

 

Bron: nvm.nl

Cookieinstellingen