Dé tuintrend voor deze herfst: comfortabel en luxe

Foto: Mooiwatplantendoen.nl

Maar liefst 86% van de Nederlanders doet inspiratie op voor hun eigen tuin, balkon of terras via tuincentra, bekenden en vrienden en woon- en tuinprogramma’s op televisie. De helft daarvan zegt zelfs de tuintrends op de voet te volgen. En voor aankomende herfst is dé trend een comfortabele en luxe tuin. Zo blijkt uit het recente Tuintrendonderzoek* van Bloemenbureau Holland.

 

Trendwatcher

Trendwatcher Aafje Nijman_Mooiwatplantendoen.nl
Trendwatcher Aafje Nijman van Bureau Nijman + van Haaster

Hiermee is deze de populairste van de drie inspirerende herfsttrends uit de campagne Trending in de Tuin van Mooiwatplantendoen.nl. De andere trends zijn: de ‘Nieuwe Wildernis’ en de ‘Kleurrijke Tuin’. Volgens trendwatcher Aafje Nijman van Bureau Nijman + van Haaster is de voorkeur voor de Comfortabel & Luxe-trend niet zo verwonderlijk, omdat deze aansluit bij het huidige tijdsbeeld waarin meer oog is voor mens, omgeving en milieu. “Het draait bij de Comfortabel & Luxe-trend niet alleen om ‘relaxen’, maar vooral om eenvoud en duurzaamheid. Geld is niet meer de status, maar recycling en upcycling voeren de boventoon. In de comfortabele eco-tuin worden ruwe en industriële materialen (her)gebruikt, gecombineerd met natuurlijke, luxe beplanting, zoals laurier en bolchrysant.” Het onderzoek laat dus zien dat de meeste Nederlanders (50%) voor deze trend kiezen. De rustige uitstraling is daarbij een vaak genoemd argument. 62% zou dan ook vooral de sfeer toe willen passen in hun eigen tuin.

Kleurrijke Tuin geeft optimisme samenleving weer

Herfsttrend de Kleurrijke Tuin_staand

Van de andere trends kiest 15% van de Nederlanders met een tuin, balkon of terras deze herfst voor de Kleurrijke Tuin, vanwege de gezelligheid en de kleuren. Nijman: “Deze trend past bij het huidige optimisme dat heerst in de samenleving door de aantrekkende economie. Het bonte kleurgebruik en de vrolijk bloeiende planten en accessoires onderstrepen dit gevoel. De ‘saaie’ tuin wordt omgetoverd tot een leuke, kleurrijke omgeving, waarbij alles er luchtig uitziet. En de trend de Nieuwe Wildernis trekt 14% van de mensen, omdat deze rommelig en speels is. Kenmerkend voor deze trend is dat de natuur zijn gang kan gaan. Daarmee sluit deze aan op de behoefte aan meer contact met de natuur.”

50% volgt tuintrends voor de afwisseling

Afwisseling is voor 50% van de Nederlanders de belangrijkste reden om tuintrends te volgen en toe te passen. Daarnaast vindt 48% het leuk om hun ‘buiten’ constant te updaten. Bijna een kwart (23%) volgt trends en past ze weleens toe, omdat ze hun tuin zien als visitekaartje. Vooral bloemen en planten (54%), maar ook potten en vazen (54%) worden aangepast aan de trend. Al met al laten Nederlanders zich dus graag inspireren voor hun tuin, balkon of terras. En weliswaar volgt de helft van de Nederlandse ‘buitenbezitters’ de tuintrends, maar driekwart van hen past ze zelf (nog) niet toe. “Daar is dus nog wat te winnen. Zeker ook, omdat trends zijn afgestemd op ontwikkelingen en smaak en voorkeur van de consument”, zegt Nijman. “Als je omgeving beter past bij je behoefte en bij je gemoedstoestand van het moment dan voel je je ook prettiger in je omgeving, en in dit geval dus de tuin.”

Extra inspiratie en een stimulerend zetje

Volgens Ivo van Orden, marketingmanager bij Bloemenbureau Holland, tonen de onderzoeksresultaten aan dat Nederlanders naast wat extra inspiratie hier en daar een stimulerend zetje kunnen gebruiken om zelf creatief aan de slag te gaan met de trends. “Vandaar dat we mensen oproepen om te laten zien hoe ze herfsttrends bij hen thuis toepassen. Ze kunnen hiervoor een foto van hun herfsttuin met begeleidende tekst insturen. Iedere maand maakt een inzender kans op een cadeaubon voor tuinplanten ter waarde van 100 euro. De meest aansprekende en best toegepaste trends krijgen een plek op Mooiwatplantendoen.nl. Op deze manier worden trends op een mooie en praktische manier gedeeld en raken mensen meer betrokken bij een groene buitenomgeving.” Insturen kan tot en met 30 november.

* Het Tuintrendonderzoek is begin september 2015 gehouden door PanelWizard in opdracht van Bloemenbureau Holland onder ruim 1.100 Nederlanders van 18 jaar en ouder die zelf een tuin, balkon of terras hebben.

Meer informatie vind je hier.

Cookieinstellingen